Přejít na obsah

Fotka
* * * * - 4 hlasy

Podruhé do Stolových hor aneb na Hejšovinu a za Skalními hřiby

Příspěvek od Roman_Jaromer , v Tipy na výlety a zážitky z cest 17 prosinec 2013 · 6 235 Zobrazení

doporučení
  • 11 08 03 17.12.37 Vyhlídka na Hejšovině
  • 11 08 03 17.11.21 Výhled ze skalního okna na Hejšovině
  • 11 08 03 17.10.41 Skalní okno na Hejšovině
  • 11 08 03 17.08.13 Člověk by chvílemi ani nehádal, že je uprostřed skal na Hejšovině
  • 11 08 03 17.06.45 Zajímavé skalní útvary na Hejšovině
  • 11 08 03 16.49.24 Rokle na Hejšovině uprostřed stolové hory
  • 11 08 03 16.48.47 Skalní bludiště na Hejšovině
  • 11 08 03 16.34.32 Vyhlídka u chaty na Hejšovině
  • 11 08 03 16.28.36 Chata na Hejšovině

Podruhé do Stolových hor aneb na Hejšovinu a za skalními hřiby.

Protože jsem v minulém tipu na výlet do Stolových hor mluvil především o Boru, Skalniaku a Bielych Skalách. Zcela jsem opomněl nejvyšší horu polských Stolových hor Szczelienec Wielky (919 m.n.m.) neboli hezky česky - Hejšovinu. A protože výlet na Hejšovinu je pro zdatné turisty otázkou pár hodinek, spojíme výlet na Hejšovinu ještě s výletem ke Skalním hřibům (aneb Skalnym Grzybum, jak říkají místní).

Vložený obrázekPanorama od chaty na Hejšovině

Hejšovina
Velká Hejšovina i Skalní hřiby se nacházejí už na Polském území (dříve na Německém). Snad právě proto u nás není příliš známá, což je však opravdu škoda, protože se jedná o moc krásnou část přírody, která je jen kousek od našich hranic.

Průlezy skrz Hejšovinu a obrovská rokle uvnitř Hejšoviny

Velká Hejšovina (polsky Szczeliniec Wielki, německy Große Heuscheuer) je nejvyšším vrcholem Stolových hor. Nachází se jen 2 km od Polských hranic od Machovské Lhoty v západní části kladského výběžku v Dolnosazském vojvodství. Velká Hejšovina je, podobně jako další vrcholy Stolových hor a sousední Broumovské vrchoviny, tvořena ze sedimentů mořského původu - tzv. kvádrových pískovců svrchní křídy.
Na protáhlém návrší této stolové hory se na území asi 25 ha nacházejí pískovcové skalní útvary (skalní bludiště). Na severní straně byla v roce 1846 vybudována turistická chata v tyrolském stylu. Na okrajích se nachází nádherné vyhlídky na okolní krajinu. Na západní straně masívu se nachází postranní vrchol Malá Hejšovina (895 m). Malá Hejšovina je pro turistiku nepřístupná z důvodu ochrany hnízdišť ohrožených ptačích druhů.

Vložený obrázek . Vložený obrázek . Vložený obrázek

Vložený obrázekPanorama z druhé strany Hejšoviny

Kudy tam?
Nejlepší výchozí místo pro cestu na Hejšovinu je z Karlowa. Sem se dá v pohodě dojet autem z Náchoda přes Kudowu-Zdroj. Je možné, že sem jezdí i autobusy.
Pokud jste zdatnějšími turisty, mám pro vás okruh cca 29 km. V případě, že si chcete pár kilometrů ušetřit, můžeme tento okruh rozdělit na dva kratší, kdy při přejezdu autem si ušetříme 6 kilometrů méně zajímavými úseky.

Vložený obrázek . Vložený obrázek . Vložený obrázek

Přírodní krásy Hejšoviny - chvíli byste neřekli, že jste na nejvyšší hoře v okolí, chvílemi můžete obdivovat pitoreskní tvary skal a krásné výhledy

Vzhůru na Hejšovinu
Z Karlowa se vydáme po žluté turistické značce vzhůru. Z té si můžeme udělat odbočku skalním městem Hejšoviny. Až na skalní plošinu u zdejší turistické chaty je vstup neplacený, ovšem od chaty začíná placený úsek. Pokud však máte rádi skály, skalní vyhlídky, rokle a rozeklané útvary, určitě doporučuji si tento okruh projít, protože je moc krásný a určitě se vyplatí, zvláště pokud je pěkné počasí.
Z Hejšoviny pak sejdeme na druhou stranu po žluté na rozcestí s modrou, po které odbočíme doprava. Pokud si chceme udělat jen opravdu krátký okruh, můžeme sejít ještě po žluté více dolů a dát se po modré vlevo kolem Malé Hejšoviny, vrátíme se tak zpět do Karlowa. My však pokračujeme po modré nad Wodospad Pośny. U něj je i keška. Pokud si na ní budete chtít zajít, počítejte se zacházkou asi 1 km. Od vodopádu se však musíme vrátit zpět.

Vyhlídky na Hejšovině

Od rozcestí nad vodopádem pak pokračujem ještě kousek po modré na další rozcestí, kde se vydáme po červené směrem na jihovýchod. Trasa zde vede po cyklotrase spíše lesy až na rozcestí na silnici s modrou, po které pokračujeme dál po silnici ke kešce Stroczy Zakret. Po zelené pak pokračujeme dál po kraji srázu až na rozcestí u Pielgrzymů, odkud si odskočíme na další keš u pěkných skalisek. Dále naše trasa vede kousek pro změnu po modré na další rozcestí u kešky Rock Mushroom II (neboli skalní hřiby II) a pak už budeme pokračovat krajinou plnou zdejších skalních hřibů kolem druhé kešky Rock Mushroom a hlavně kolem krásných skalních útvarů po žluté až do Batorowku, kde se nalézá nejen zdejší earthtka Skalne Grzyby, ale i tradička. Zde si také můžeme odpočinout u krásného odpočívadla, kde je upravené dokonce i kryté ohniště.

Vložený obrázekVložený obrázekVložený obrázek

Výhled cestou na Hejšovinu, lesní jezírko a přístřešek v Batorówku

Z Batorowku se vydáme zpět po modré turistické značce, kousek po stejné cestě, pak pokračujeme kousek po modré. Ovšem v místě, kde odbočuje modrá z cyklotrasy, tak opustíme modrou a pokračujeme dál po cyklotrase, až dojdeme na červenou turistickou značku, po které pokračujeme dál až na silnici u Stroczeho Zakretu. Odsud musíme pokračovat po červené, kde bohužel trasa vede asi 2 km stejnou cestou, pokud si nechceme trasu trochu zkrátit přímo po silnici do Radkowa.

Vložený obrázek

Panorama z třetí strany Hejšoviny

Kratší varianty
Pokud byste si chtěli výlet zkrátit a přejet kousek autem máte několik možností.
Nejkratší okruh kolem Hejšoviny jsem už zmínil (s prohlídkovým okruhem na Hejšovině 6 km). Druhým okruhem kolem Hejšoviny je okruh, kdy sejdeme z Hejšoviny k vodopádu Pośny, odkud ještě budeme pokračovat po modré na další rozcestí a vrátíme se po červené do Radkowa (s prohlídkovým okruhem na Hejšovině 8,5 km + 1 km odbočka na keš u vodopádu), odkud přejedeme autem na parkoviště u rozcestí Radkowské skály - parking na souřadnicích N 50° 28.564 E 16° 23.214, odkud už jdeme část okruhu, který jsem popsal výše (okruh 14,5 km)

Vložený obrázekVložený obrázekVložený obrázek

Vyhlídka ve Skalních hřibech a skalní hřib

Vložený obrázekTrasa (bíle odbočka k vodopádu a krátká varianta okruhu kolem Hejšoviny)

Vložený obrázek

Profil trasy

A takhle vypadá Hejšovina v zimě :-)

• 1

Fotka
Iabbervox
pro 18 2013 9:12

V Kladsku je opravdu moc hezky. A všude pořád ještě známky toho, že do 18. století patřilo ke Koruně české - sochy Jana Nepomuckého, kam se podíváš :-)