Via ferraty a vybavení
#1
Publikováno 02 červenec 2012 - 15:22
#2
Publikováno 02 červenec 2012 - 15:45
#3
Publikováno 02 červenec 2012 - 16:04
#4
Publikováno 02 červenec 2012 - 16:16
#5
Publikováno 02 červenec 2012 - 16:31
Hedgehog_Family napsal/a:
... zkus si půjčit knížku "Bezpečnost a riziko na skále a ledu II. díl". Autorem je Pit Schubert. Dá se sehnat v městské knihovně, signatura Y 3671/2. ISBN 978-80-7316-064-7. Ferat se týkají strany 57-97. A je to moc zajímavé čtení, které by si měla hromada "borců" a "zkušených feratistů" přečíst a zamyslet se nad sebou.
Kdyby si měl nějaký dotazy, klidně SZ.
Tahle rada je vubec nejlepsi. Vyjde to nejlevnejc a kdyz si to precte, prestane se shanet po tom vybaveni.
#6
Publikováno 02 červenec 2012 - 16:36
#7
Publikováno 02 červenec 2012 - 16:45
lubbez napsal/a:
Místní turisti jsou docela drsní. Na jednom místě, kde jsme uvažovali o navázání na lano nás předběhla babička s dědečkem dohromady tak 160 let a kuloár typicka na slanění sklouzli po botách.
Tohle jsem zazil v Pyrenejich na Monte Perdido. Vsechno slo hladce, az k mistu kde byl na mape namalovanej zebricek. Misto aby to bylo zajisteny, pripadne tam ten zebrik byl, byla tam nezajistena stena obtiznosti cca 3, nasledne vzdusnej traverz za roh nad rokli a kdovi co dal. Nalezl jsem do toho a zacal vymejslet jak to zajistit pro zenu lanem, nebo co. Mezitim pribehli 3 dedci, v souctu cca 200 let, meli akorat pohory a okovany dreveny hole. Prehupkali to bez zavahani a zmizeli. Zato my jsme se vratili, protoze tohle bych dal leda tak sam a jeste bych se musel jit prebalit. Od te doby vim, ze je-li na mape v Pyrenejich zebrik, znamena to ze si ho mam prinest :-)
#8
Publikováno 02 červenec 2012 - 16:50
#9
Publikováno 02 červenec 2012 - 18:13
Dělá to jako feratový kurz brněnská cestovka Kudrna.
http://www.kudrna.cz...zd/raxalpe.html
Byl bych vděčen za nějaké informace z neoficiálního zdroje. Díky.
Nic není nikdy tak, jak se to zdá.
#10
Publikováno 02 červenec 2012 - 19:33
Sehnat a velmi dobre nastudovat pruvodce k urcite ferrate, na webech existujou i topo nakresy, kde je naznaceno jak ktera cast je tezka a jake useky te vlastne cekaji, plus bezne info jako obtiznost, nastup, nouzovy unik, fotky atd. Nevim kam jedes, ale treba tyhle stranky mi vetsinou dobre poslouzily http://bergsteigen.at.
Radsi si vem nekoho zkusenejsiho sebou, jak ti tady radej lidi...
#11
Publikováno 02 červenec 2012 - 19:55
#12
Publikováno 02 červenec 2012 - 20:41
V těch Dolomitech to bude asi rozdílné dle lokalit, viz např. zážitek z Grand Ciru (kopec nad Passo Gardena, na malém kousku řetězy náročností možná tak na úrovni Velké Svišťovky a ona to via ferrata, dokonce jsem tam viděl nějaké šílence se normálně navazovat na lano... S podobnými úlety se lze setkat i v Rakousku, coby ferrata je veden i chodník na Hoher Gjaidstein, náročnost údajně A/B, ale ve skutečnosti je to obyčejný chodecký terén, kde to 95 % lidí zvládne i bez použití jediného krátkého řetízku. Jen bacha v Dolomitech - v mapách se lze setkat s pojmem "obtížná značená cesta", což jsou ve své podstatě snadné via ferraty, ovšem mnohde bez zajištění...lubbez napsal/a:
Že by v Dolomitech byly řetězy jako v Tarách na každém prdečku, to teda ne. Místní turisti jsou docela drsní. Na jednom místě, kde jsme uvažovali o navázání na lano nás předběhla babička s dědečkem dohromady tak 160 let a kuloár typicka na slanění sklouzli po botách.
#13
Publikováno 02 červenec 2012 - 21:00
#14
Publikováno 02 červenec 2012 - 23:23
ssva napsal/a:
Nebyli jste někdo na Raxalpe ?
Dělá to jako feratový kurz brněnská cestovka Kudrna.
http://www.kudrna.cz...zd/raxalpe.html
Byl bych vděčen za nějaké informace z neoficiálního zdroje. Díky.
Byl jsem právě na tomto kursu a mohu vřele doporučit. Večer na chatě instruktáž + zkouška navázání se nasucho (což mi přišlo lepší než konkurenční kurs, kdy tě dovezou v sobotu ráno pod skálu a tam ti něco rychle ukazují), druhý den ráno tě hned nacpou do ferraty (která mi tehdy připadala ukrutná, nyní chápu, že byla pro děcka) a jeď, odpoledne jiná trochu složitější. Třetí den delší výstup kvalitní dlouhou ferratou.
Byly tam i paní (zas abych jim nekřivdil) tak 45-50 let, zvládly vše.
Od té doby chodíme sami, samozřejmě známe svoje limity, takže si ferraty předem dobře vybíráme (což je taky důsledek toho, že máme z kursu dost informací o tom, na co si dát pozor).
Půjčí ti tam jejich vybavení, můžeš si zkusit, jestli chceš sedák+prsák (se samotným sedákem bych po instruktáži a varování zkušených opravdu nikam nelezl), nebo celotělový, jestli ti víc sedí K-karabiny nebo šroubovací... než si to koupíš (protože to pak koupíš ).
#15
Publikováno 03 červenec 2012 - 8:10
Hedgehog_Family napsal/a:
K vybavení:
- sedací úvazek (sedák)
- prsní úvazek (na lehké feraty není nezbytný)
- feratový set (prodává se komplet za cca 1600,-)
- helma (na lehké feraty stačí pro začátek cyklistická)
(všechno uvedené vybavení se dá i zapůjčit, určitě v Hudy sportu a pak v různých sportovních půjčovnách)
Pro úplný začátek, pokud chceš něco poblíž, tak jedna ferata je "zadrátovaná jeptiška" (Nonnefelsen) v Lužických horách .
Díky moc, takovou informaci jsem potřebovala. Dneska jdu shodou okolností do knihovny, tak mrknu i po knize. V Mayrhofenu mi půjčili sedák, set, helmu, rukavice jsem měla cyklistický, přítel to po pár metrech vzdal, tak jsem se přifařila ke dvěma Chorvatům, co lezli taky poprvé. Byl tam dost nával, tak jsem celkem neměla obavy, že bych tam zůstala a nikdo mě už nikdy nenašel. Zapomněla jsem dodat, že za mlada jsme s bráchou po skalách lezli, jen ještě nebyli ferraty a vybavení bylo jen lano...
Samozřejmě nejsem blázen, abych hned jela do Dolomit a zkoušela tam E. Lezla jsem prý lehkou, pro děti (tomu bych moc nevěřila), obtížnost max. C (jen dva úseky). A v podobném duchu to chci absolvovat i dál, jen se mi nechce pokaždý dát za půjčení 12 EUR.
#16
Publikováno 03 červenec 2012 - 8:19
Hedgehog_Family napsal/a:
- helma (na lehké feraty stačí pro začátek cyklistická)
S tímto by Pit Schubert nesouhlasil
I na lehkém klettersteigu ti může někdo z vrchu kopnout na hlavu kus skaly. On stačí poměrně malej kamínek. Cyklistická helma je dělaná tak, že při nárazu praskne – takto se to vypořádá s energií vzniklou při nárazu a je to v pořádku. Když dostaneš šutrem podruhý, už to je o problém. A že to od těch vrchních dokáže padat!
Takže metodicky – na skály helmu na tyto určenou!
#17
Publikováno 03 červenec 2012 - 9:03
pripluv napsal/a:
Hedgehog_Family napsal/a:
- helma (na lehké feraty stačí pro začátek cyklistická)
S tímto by Pit Schubert nesouhlasil
I na lehkém klettersteigu ti může někdo z vrchu kopnout na hlavu kus skaly. On stačí poměrně malej kamínek. Cyklistická helma je dělaná tak, že při nárazu praskne – takto se to vypořádá s energií vzniklou při nárazu a je to v pořádku. Když dostaneš šutrem podruhý, už to je o problém. A že to od těch vrchních dokáže padat!
Takže metodicky – na skály helmu na tyto určenou!
Z metodické stránky souhlasím bez výhrady, ale:
Pit Schubert to osobně na jedné konferenci vysvětloval (a myslím, že v knize je to i zmíněné) - cyklistická přilba má v některých ohledech mnohem vyšší požadavky na pevnostní parametry než přilba horolezecká. Problematika je to složitější, také jde o to, kde a podle jakých norem je přilba vyrobená a taky o tom, jak je stará a co všechno už přežila. Jediným problémem, který má cyklopřilba navíc, jsou větrací otvory, které právě malý kamínek nemusí vždy zastavit. U větších kusů už bych strach neměl. Zase samozřejmě je něco jiného nová přilba třeba od Petzla a cyklopřilba z Tesca nebo od Ťongů za 300,-
Zjednodušeně ale platí, že každý má svou vlastní hlavu a záleží jen na něm samém, jak ji má rád! A nesmí zapomenout, že má jenom jednu.
Za sebe podotýkám, že jsem bez přilby nikdy na feratě nebyl. Jeptišku dávám s klidem v cyklistické, většinou se nám poštěstilo, že jsme tam byli sami a hlavně tam nemá kde co padat (snad jen šišky ze stromů). To samé Alpine Grat, kde jde cesta prakticky po vrcholovém hřebeni a "nad Tebou" nikdo lézt nemůže. Naopak, v Dolomitech vždycky chodíme v poctivých Petzláckých přilbách - dlužno říci, že jsme často téměř jediní, kdo vůbec nějakou přilbu má.
Btw. Když Ti na hlavu spadne takovej šutr, že cyklohelma praskne, tak už je to sakra šlupka. To máš slušnou šanci na otřes mozku i v normální přilbě :-D
#18
Publikováno 03 červenec 2012 - 9:44
Hedgehog_Family napsal/a:
Btw. Když Ti na hlavu spadne takovej šutr, že cyklohelma praskne, tak už je to sakra šlupka. To máš slušnou šanci na otřes mozku i v normální přilbě :-D
...a pádovej faktor 2 pro ty, jež se rozhodnou ušetřit za set a jdou jen se smycí. Poměrně drtivá kombinace.
Cyklo helma lepší než žádná, horo lepší než cyklo. Toť můj názor.
Je to jak jsi napsal, škebla je jen jedna...
#19
Publikováno 03 červenec 2012 - 9:53
Dík za tip na knížku, rád si počtu.
K tomu vybavení:
Hudy teď má (imho) poměrně slušný sety v akci (2000 Kč) Vzal byc spíše ten s Dynastopem (debata o tlumičích pádu - trhací vs. ten druhý je na Outdoorfóru .-)
Horohelma se dá sehnat v kamenných obchodech kolem 1000 (minulý týden třeba Black Diamond za 990, mají teď slevy.. NEBO - přímo od Singing rock druhojakostní Terra (pouze kosmetické vady při výrobě, plně funkční) za 500
Rukavice jsem splašil taky od singing rock.... druhá jakost kůže za nějakých 90 Ká-čé
#20
Publikováno 03 červenec 2012 - 10:14
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 uživatelů, 1 návštěvníků 0 anonymních uživatelů