Přiznávám se, jsem na vlaky zatížený, nicméně dovolte mi pár subjektivních postřehů, které zde ještě nepadly:
- Vždy záleží, jak je konkrétní železniční / autobusová stanice umístěna a kam cestující míří. Pokud na výlet do Prahy, je ideální vlak (navzdory Sherwoodu). Pokud do kanceláře na Černém mostě, autobus z Liberce a Hradce jasně vítězí. Pokud do Jihlavy do centra, opět bod pro bus nebo IAD (individuální automobilovou dopravu). Jinými slovy - někde je nádraží blíž, někde dál, někam se hromadnou dopravou dostává jen velmi složitě.
- Auto s vlakem lze poměrně snadno kombinovat a vyvarovat se plánování okruhů. Jednoduše někam dojdu a k autu se vrátím vlakem / autobusem apod.
- Hromadná doprava bude v okolí měst vždy intenzivnější než v řídce obydlených oblastech - případné výlety s tím musí pracovat.
- Myslím, že s využitím aut 2, 3, 4 nebo dokonce pěti cestujícími nikdo nemá problém. Smutnější je, když je takový prostředek využíván jedním cestujícím (a v tomto mám příležitostně také máslo na hlavě).
- Poslední důvod je čistě estetický. Kdykoliv procházím naší ulicí (širší centrum Prahy, okresní město) mrzí mě, jak je ten krásný bulvár z obou stran doslova obležen automobily a místo, které dříve bývalo vzdušným prostorem mezi činžovními domy je stísněnou jednosměrkou. I to je důvod, proč jsem si vlastní vůz nepořídil (finančně by to nebyl problém, avšak využití spíše sporadické) a raději využívám hromadné dopravy (neboť ta je u nás na vysoké úrovni, nemysleme si). Prostě se nechci přidat k velké skupině motoristů, kteří svůj vůz dostatečně nevyužijí a mají ho jen kvůli společenskému statusu.
- Prosím
velký palec nahoru těm, kteří využívají hromadnou dopravu i když by nemuseli. I třeba jen občas - každá kapka dobrá. Děkuji vám za váš nesobecký přístup.
PS: Na závěr můj oblíbený citát: "Železnice udělala pro sblížení lidí víc než všichni filosofové světa dohromady."