Dneska jsem kvůli jednomu nápadu na keš zkusila porovnat měření délky ujeté trasy na kole Garminem (Etrex Legend HCX) s údajem na tachometru. Ač nastavení tachometru považuji za relativně přesné, při větších vzdálenostech odpovídá údajům z mapy i ukazatelům na cyklostezkách, a od údajů kolegů spolucyklistů se zpravidla liší na 100km o nějaké ty desítky, maximálně stovky metrů, tak tady ten rozdíl byl překvapivě velký - cca půl kilometru na 10km. Jaká je, prosím, vaše zkušenost a co byste k přesnému změření uražené trasy doporučovali vy? Představovala bych si tak přesnost kolem 10m na kilometr. Je to reálné?
#2
Publikováno 09 říjen 2016 - 17:05
Presnost mereni vzdalenosti GPS je podle me docela problematicka, protoze GPS urcuje tvou pozici jen s urcitou presnosti a obcas nekam ustreluje. Je tedy nutne trasu nejak vyhlazovat. Pokud neni vyhlazena, bude velmi pravdepodobne trasa urcena GPS delsi nez skutecna, pokud bude vyhlazena moc, bude kratsi.
A ted babo rad - co je to spravne vyhlazeni a jak se urci, ktery bod mimo primku jsi opravdu ujela a ktery je zpusoben ustrelenim signalu?
Asi je to take zalezitost te ktere GPS - porovnaval jsem vicekrat svuj O300 s D10 a D20. Vzdy jsem mel vzdalenost kratsi nez bylo u nich, a to treba o 10 % (hodne to zaviselo take na terenu, v kterem jsme se pohybovali).
Vim, ze te to asi neuspokoji, protoze to neni nic exaktniho ani konkretniho, ale jsou to zkusenosti.
MHD/PID vybranych mest CR jako POI (diskuse)
GeoGet:
- Combine - automatizace opakovanych cinnosti (diskuse, dávky)
- Stator - statistiky y GeoGetu (diskuse)
- Spoiler - uložení spoilerů do GPS jako POI (diskuse)
- Náhrada GJ legálními postupy
#3
Publikováno 09 říjen 2016 - 17:30
Hlavne GPS nevydrzi stat na miste. I kdyz stojis, tak kazdou vterinu zmeri svoji polohu, a pokazde zmeri svoji polohu trochu jinde. Takze i kdyz stojis, kazdou vterinu nachodis par metru.
Ruzne GPS se snazi tento problem resit nejak jinak, a zadne reseni neni idealni. Nektere udavaji svoji polohu jako prumer nekolika poslednich mereni. Tim se to trochu zlepsi, ale na uplnou eliminaci je to malo. Ale zase se tim snizuje reakce na skutecnou zmenu pohybu. Kdyz pak jd, a prudce zatocis, GPSka ti zatoci treba az za dve-tri vteriny.
Jina strategie je prestat udavat zmerenou polohu, pokud si mysli, ze stojis na miste. Jakmile se pak zacnes zase pohybovat nad nejakou hranicni rychlost, zacne to zase merit. Tohle se casto pouziva treba u autonavigaci, ale pro pesi je ta hranicni rychlost pro detekci pohybu trochu problematicka.
Kazdopadne kazda GPS to ma jinak. Nariklad muj O600 se da nastavit ruzne. Mam to tam nastaveno spise prro dohledavani kesi, aby mi to GPS co nejmene filtrovala, a tak mi ta GPS nameri vyrazne vic nez na eTrex 30. kdybych si tam zapnul vetsi filtrovani a pauzovani zaznamu pri zastaveni, tak by to bylo urcite lepsi, ale predstava, jak se GPSka zapauzuje pri dohledavani kese, mne dosti desi.
#4
Publikováno 09 říjen 2016 - 17:33
Jaká je, prosím, vaše zkušenost a co byste k přesnému změření uražené trasy doporučovali vy? Představovala bych si tak přesnost kolem 10m na kilometr. Je to reálné?
Moje zkušenost s mojí GPS v mobilu má rozptyl cca 5 % vůči tachometru. Lepší GPS a nějaký inteligentnější vyhlazovací program by to asi zvládl lépe, ale požadované 1 % mi přijde dost nereálné.
#5
Publikováno 09 říjen 2016 - 17:36
Můj názor je ten, že na odchylku 10m / 1km se nedostaneš. Mám k dispozici mobil, fénix3 a O600. Pokud je všechny zapnu a měřím jednu trasu současně, je na nich po cca jednom kilometru někdy rozdíl 20m, někdy 30m, někdy 70m, zkrátka to kolísá. Alespoň takto to mám já.
#6
Publikováno 09 říjen 2016 - 18:07
Díky všem. Z toho plyne poučení, že pokud chci do trasy keše zařadit pokyn typu: po této cestě pokračuj 2345m a tam hledej další stage, navigace mi moc nepmůže a bude to chtí spíš zkontrolovat opravdu přesný nastavení tachometru. Protože různý navigace by lidem stejně tu dráhu změřily dost různě. Přemejšlim, jak to udělat - možná někde na hřišti s běžeckou dráhou stanovený délky, např. 300m? Jenom přesně změřit metrem obvod kola, tak to mam udělaný teďko. No, a samozřejmě, bude to chtít provést víc měření více tachometrama.
#7
Publikováno 09 říjen 2016 - 18:11
tak to rekni takhle: "jedte po teto cesta tak dlouho, az budete od tohoto bodu vzdaleni X metru". Ukazovat vzdusnou vzdalenost nekam umi kazda GPSka stejne.
#8
Publikováno 09 říjen 2016 - 18:13
Navigace ti v takovem ukolu pomuze docela dobre. Jen ho musis formulovat jinak - jdi tak dlouho, az budes 2345 metru daleko (ne az ujdes 2345 metru!). Na soucasnou polohu si nastavim bod a budu sledovat, jak jsem od nej daleko. Az budu 2345 metru, jsem na miste. Nejde o uslou vzdalenost, ale o vzdalenost dvou bodu a tam jde o presnost mereni polohy prislusnou GPS.
MHD/PID vybranych mest CR jako POI (diskuse)
GeoGet:
- Combine - automatizace opakovanych cinnosti (diskuse, dávky)
- Stator - statistiky y GeoGetu (diskuse)
- Spoiler - uložení spoilerů do GPS jako POI (diskuse)
- Náhrada GJ legálními postupy
#9
Publikováno 09 říjen 2016 - 19:25
Tohle řešení může dát velmi zajímavý výsledky, pokud cesta např. sleduje nějakej hodn meandrující potok .
Bane, asi bych fakt radši měřila vzdálenost po cestě a ne vzdušnou čarou. Zkusim vychytat ten tachometr.
#10
Publikováno 09 říjen 2016 - 19:34
#11
Publikováno 09 říjen 2016 - 19:45
Asi každá navigace umí projekci bodu. Takže pokud vím azimut a vzdálenost, vyprojektuju si to jako bod a naviguju na něj. Pokud nevím azimut, jde to udělat tak jako už někdo napsal, uložit bod a navigovat na něj, přitom koukat, jak daleko jsem od něj. Pokud ale to znamená jít po klikaté cestě, šlo by to asi jen pokud je ta cesta routovatelná a nechat podle ní routovat. To spousta cestiček není a v pěším režimu routování ani nezkouším.
A k přesnosti - ona každá navigace občas ztratí signál a pak to aproximuje rovně. Vím, že u vyloženě cyklistických navigací se nějak kombinovala GPS s počítadlem, nevím ale, co mělo větší váhu. Výhodou ale je, že se počítadlo dá snadno kalibrovat podle GPS při dobrém signálu a rychlejší rovnoměrné jízdě.
#12
Publikováno 09 říjen 2016 - 19:59
Ještě jedna poznámka. Přesnost měření trasy je závislá (a přímo úměrná) rychlosti pohybu. Takže když pojedeš na kole třeba třicítkou, změříš ji hodně přesně. Jen by to asi chtělo letmý start i cíl... ;-)
Bruslaři, kočárkáři a babky se psem, třeste se!!!
#13
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:10
Nevim, proc jsi zavrhla tu vzdalenost k vychozimu bodu. Podle me je to nejjednodussi. A fungujici, uz jsem tak par kesek absolvoval a nikdy nebyl problem.
MHD/PID vybranych mest CR jako POI (diskuse)
GeoGet:
- Combine - automatizace opakovanych cinnosti (diskuse, dávky)
- Stator - statistiky y GeoGetu (diskuse)
- Spoiler - uložení spoilerů do GPS jako POI (diskuse)
- Náhrada GJ legálními postupy
#14
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:11
Osobně si trasy "vyhlazuji" většinou ručně. Je to nejpřesnější.
Rozdíl mezi automatickým vyhlazováním u GPSek jsem poznal mezi 60-kou a 64-kou, kdy je to hodně znát i v tom, že v případě rychlejšího zastavení a uložení bodu, to bod ukazuje i 10-20 m před aktuální pozicí a třeba po minutě až 2 je najednou uložený bod o 10-20 m zpět i když přesnost GPSka ukazuje 2-4 metry. A to samé se děje i s trasou. Vím, že 64-ka ukazovala o dost víc než 60-ka. Zajímalo by mne, jestli se dá tohle vyhlazování nějak vypnout...
Dále jsem také zjistil, že je rozdíl mezi hodnotou, kterou udává GPSka v počítadle a v hodnotou, kterou udává délku uložené trasy, což mě taky docela překvapilo. Většinou ta délka byla delší jak 10%, hlavně díky častému zastavování a dohledávání keší.
Ono taky nemusí být vše jen nepřesnost. Člověk nachodí (najezdí) občas víc, hlavně kvůli hledání kešek. A to i při jízdě na kole :-).
#15
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:14
No, jo, ale v terenu to pri lovu kesky rucne nevyhladis...
#16
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:19
Záleží, jak máš nastaveno v navigaci časté ukládání bodů, z kterých se výsledná délka počítá. Pokud budu mluvit (psát) podle zkušeností s Garminama, tak tam máš 1) ukládání podle časových intervalů 2) podle vzdálenosti. A každá tato varianta má ještě "přesnost" od hrubé po jemnou. Z toho plynou ty rozdíly. Tolik teorie.
A praxe. Šli jsme s Markétou (4H) Pyreneje, oba máme nastaveny GPS podle svých preferencí. Mě po 36 dnech šestistovka ukázala v cíli 882 km a jí šedesátdvojka 884 km. Myslím, že to je naprosto zanedbatelný rozdíl.
#17
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:47
Když mám Dakotu zapnutou v jedoucím autě, ukazuje mi ujetou vzdálenost velice přesně, taktéž za pochodu. Ale běda, jak se zastavím. Navigace stále lehce driftuje. Ale proč vlastně říkám běda? Vždyť je to pohoda - sedím u ohně nebo v hospodě a kiláky naskakujou. Pomalu, ale přece. Na posledním vadru to dělalo z 36 km cca 10 %, hodně jsme zastavovali…
RACCOON TEAM
Věk je uveden kačerský, život před nálezem první keše neplatí…
#18
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:49
Tak to jste to moc jinak nastavene nemeli... To u nas mam rozdil klidne kilometr na osmikilometrovem vylete. (Oregon 600 vs. eTrex 30). Tenhle rozdil opravdu neudelas jinou hustotou bodu v tracklogu. :-p
#19
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:50
.. ale pravda, zastavujeme asi vic nez vy. ;-)
#20
Publikováno 09 říjen 2016 - 20:50
Nedavno jsem jel na kole asi 60km a udaj z GPS se lisil od tachometru o kilometr. Docela jsem se zhrozil, nez mi doslo, ze jsem s GPS v ruce odbihal od kola pro 27 kesek. Vzdy jen par desitek metru, ale nascitalo se to :-)
Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:garmin
Hardware a software →
Garmin →
eTrex SEZaloženo od hkstaripraha , 14 bře 2023 garmin |
|
|
||
Hardware a software →
Garmin →
Oregon 700 x AndroidZaloženo od tor47h , 27 lis 2021 android, garmin |
|
|
||
Hardware a software →
Garmin →
Oregon 750Založeno od vitablondak , 21 bře 2020 garmin |
|
|
||
Hardware a software →
Garmin →
Basecamp - načítanie mápZaloženo od Balin50 , 20 lis 2019 garmin, mapa |
|
|
||
Hardware a software →
Garmin →
Oregon 700Založeno od Balin50 , 30 čen 2016 garmin, návod |
|
|
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů