Nalejme si kalného vína. Vína nevábné vůně, čistě geoziskového typu, ze slunných kladenských svahů.
Na úvod je třeba položit si otázku. Jak na českých geocacherech a sběratelích vydělat nějakou tu korunu? Pustím se do trhu s geocoiny, kterému sice nerozumím, netuším, co lidé chtějí a už vůbec nechci do tohoto projektu investovat vlastní prostředky, abych eliminoval riziko případného neúspěchu.
Bohužel nemám profesionálního grafika, ale nevadí, lidem musí stačit to grafické minimum, co umím. Dodavatele samozřejmě zvolím toho vůbec nejlevnějšího. Lidé nepoznají rozdíl v tom, jestli je geocoin odlévaný (litý do formy, velmi lehký, nekvalitně provedené jemné detaily) nebo kvalitní ražený. Samozřejmě na výsledné ceně se to nesmí odrazit, ta bude velmi podobná jako u konkurenčních ražených mincí.
Základem úspěchu každého geocoinu je samozřejmě dobrý nápad na jeho motiv. Nevadí, že žádný nemám, ten (bez lámání si hlavy) získám zdarma od samotných zákazníků. Motiv už mám, fofrem něco načrtnu. A pokud někdo přijde s opravdu dobrým nápadem, můžu jeho minci stále dokola vyrábět a prodávat do skonání věků.
Teď mohou nastat jen dvě situace:
1) Buď se motiv líbit nebude, to je ta méně dobrá možnost. Nevadí, nic mě to nestojí, od části podporovatelů projektu získám bezúročnou finanční půjčku a po nějaké době jim peníze zase vrátím, nebo ještě lépe – oni jimi podpoří jiný z řady projektů.
2) Nebo nastane ta lepší situace, kdy mi někdo dodá nápad na geocoin, který bude mít úspěch. Výhodou tohoto úspěchu je, že těch platících lidí nemusím sehnat mnoho, aby se mi celý proces vyplatil. Postačí tak stovka. Což je celkem slušná výhoda oproti běžně raženým sériím okolo 500 ks, aby se ražba vyplatila. Takže světlo svět spatří i mince, které by jinak neměli na trhu šanci. Těch sto kupců se na něco, co není úplná hrůza, snadno najde. Pro jistotu prodej podpořím tím, že vyrobíme rovnou 4 barevné mutace – u sběratelů sad, to jsou hned 4 prodané kusy najednou. I v tomto případě vybereme raději peníze dopředu, však lidem stačí ukázat mizerný grafický návrh, takový zajíc v pytli. Pořád je nutné zcela eliminovat jakékoliv finanční riziko. Vzorky vyrobím později z vybraných peněz, až bude jisté, že se výroba spustí.
No, a až se přestane dařit, pustím se zase do podnikání s něčím úplně jiným. Byznys je byznys a každý se musí něčím živit...