Přejít na obsah


Fotka

Pravděpodobnost a statistika


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
51 odpovědí na toto téma

#41 ladislavappl

ladislavappl

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 886 příspěvků(y)

Publikováno 14 listopad 2018 - 12:39

#531 z 13. 11. 2018

Roman_Jaromer napsal/a 13 Lis 2018 - 19:34:
    Osobně jsem statistiku měl různě, myslím, že jsme se jí dotkli už i na gymplu při volitelné matice, pak na vysoké 2 semestry, ale stejně už tomu co tu psal láďa vůbec nerozumím...
    Nějak se ztrácím, jaký je rozdíl v p a u, co tu používá a co znamená kritická hodnota? Jestli je to něco co určuje rozdílnost dvou datových řad? Musel bych opět vše znovu dlouze studovat a to už dnes moc nehodlám. Stačí mi, když občas luštím některé kešky:-).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odolám pokušení se v tomto vláknu podrobně rozepisovat o matematické statistice. Ale neodpustím si alespoň toto:
V současnosti má snad každý Excel a v něm spoustu matematicko-statistických funkcí. Jenže každá statistická metoda pro své použití potřebuje splnit určité podmínky, které člověk neznalý základů matematické statistiky nezná. Pak může dojít aplikací zdánlivě správné metody při nesplnění potřebných podmínek ke zcela nesmyslným závěrům.
V jedné přednášce pro kolegy lékaře jsem uváděl příklad: graf závislosti počtu rozvodů za rok na výrobě umělých hnojiv v ČSSR za období cca 25 let. Body grafu se skoro neodchylovaly od regresní přímky, korelace byla téměř 100% (koeficient párové korelace byl asi 0,9999....). Jenže tam korelace žádná nebyla! Užití párové korelace byla v tomto případě blbost. Když jsem přidal jako další proměnnou čas a spočítal to znova, tentokrát správnou metodou vícenásobné korelace, tak ten koeficient vyšel zcela nevýznamný a žádná korelace mezi rozvody a produkcí hnojiv se neprokázala. Byl to příklad klamné korelace, kde v pozadí stála další, původně neuvažovaná proměnná.
Vícenásobná korelace je už statistická "vyšší dívčí", počítá se tam s maticemi (včetně inverze) a vektory, což ne každý umí.
A tak není divu, že se občas publikují (nejen v bulváru) i nesmysly, jako že  např."vědci zjistili, že ..."
Takže rozum do hrsti a nevěřit slepě všemu, co počítač vyplivne!
Dodatečně doplňuji: podívejte se na odkaz v následujícím příspěvku od Pe_Bo. Velice výstižné.  Děkuji!
 


Tento příspěvek byl upraven od ladislavappl: 20 listopad 2018 - 19:49

  • 2
Quaerendo invenietis (Kdo hledá, najde).

#42 Pe_Bo

Pe_Bo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 613 příspěvků(y)

Publikováno 14 listopad 2018 - 12:50

https://cs.wikipedia...ikuje_kauzalitu


  • 0

#43 quellen

quellen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 586 příspěvků(y)

Publikováno 15 listopad 2018 - 6:20

Havrdu z FELu jsem měl taky, ale na matematickou analýzu, na statistiku jsme měli nějakou babu, už si nepamatuji jméno, ale měla to perfektně připravený, všechno do sebe pěkně logicky zapadalo, takže jsem s tím neměl žádnej problém, jen si z toho už nic nepamatuju. Ale v tý době mě žádný příklad na statistiku či pravděpodobnost nezaskočil.

 

Vida co je nás tady FELáků.  :)  Havrdu si teda nějak nevybavuju, ale možná jsem jinej ročník. Já končil 2005.


  • 0

Google Pixel 3 / Android 12 / c:geo


#44 Kreten8

Kreten8

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 753 příspěvků(y)

Publikováno 15 listopad 2018 - 9:07

To jsi asi moc mladý, na to abys Havrdu zažil, já ho měl ještě před revolucí.


  • 1

#45 mysakf

mysakf

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 288 příspěvků(y)

Publikováno 15 listopad 2018 - 9:26

My ho měli myslím dva semestry na cvíka ze statistiky ve třeťáku nebo ve čtvrťáku a to byla zrovna revoluce. Vzpomínám si, že nevydržel 1,5hod. bez cigarety, takže si chodil i v rámci hodiny zakouřit. Jinak jeho látka bylo to nejsložitější, co jsem byl ještě schopen pobrat.  


  • 0
Vložený obrázek

#46 Modrak

Modrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 345 příspěvků(y)

Publikováno 15 listopad 2018 - 10:44

Tak ja mel kliku, Havrdovi jsem unikl o fous. Strasili nas s nim uz od prvaku, mel nas mit na Stochasticke procesy a teorii informace, ale nastesti jsme misto Havrdy dostali Adamka. To byl sice taky masakr (mozna nejsilenejsi predmet za cely studium), ale preci jen snad s nim to bylo o fous lepsi. Jinak ten predmet byl fakt hustej, statistika je proti tomu cajicek. Bylo to zejmena o kodovani. Moc si z toho nepamatuju, presto z toho pri lusteni nekterejch mysterek tezim dodnes.


  • 0

#47 petegeo

petegeo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 005 příspěvků(y)

Publikováno 15 listopad 2018 - 13:18

Je tu nějaký admin / správce?
Nešly by ty dvě stránky diskuzí o statistických metodách a Havrdovi přeřadit do jiného vlákna mimo vlákno challenge? :( :( :(


  • 9

#48 mpik

mpik

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 8 774 příspěvků(y)

Publikováno 19 listopad 2018 - 17:09

Havrdu z FELu jsem měl taky, ale na matematickou analýzu, na statistiku jsme měli nějakou babu, už si nepamatuji jméno, ale měla to perfektně připravený, všechno do sebe pěkně logicky zapadalo, takže jsem s tím neměl žádnej problém, jen si z toho už nic nepamatuju. Ale v tý době mě žádný příklad na statistiku či pravděpodobnost nezaskočil.

Jo, nějak po nás ho přeložili do nižších ročníků, protože i děkan s proděkanem usoudili, že likvidovat tolik studentů ve třeťáku je už moc.


  • 0

#49 ladislavappl

ladislavappl

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 886 příspěvků(y)

Publikováno 20 listopad 2018 - 11:28

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#542 z 20. 11. 2018
mpik napsal/a 14. Lis 2018 10:40
Jo, nějak po nás ho přeložili do nižších ročníků, protože i děkan s proděkanem usoudili, že likvidovat tolik studentů ve třeťáku je už moc.
---------------------------------------------------------------------------------------------
To na medicíně věděli a tak nejobávanější předměty (anatomii a histologii) jsme měli v půlce a na konci druhého ročníku. (Jak je to teď ale nevím). Na každé vysoké škole (resp. oboru) musí být nějaký předmět (většinou vyšší matematika), který ty trochu méně inteligentní (spíš méně ochotné se aspoň trochu učit) vyhodí. Čím dřív, tím líp. Zvlášť když na VŠ studuje větší procento populace, než by odpovídalo normálnímu rozdělení IQ podle Gaussovy křivky. Promiňte, zas vás otravuji se statistikou.
Pamatujete na Miloše Zemana v r. 1989, když říkal, že procentem vysokoškoláků v naší populaci jsme na asi 50. místě (už si to přesně nepamatuji), dokonce i za Nepálem?
A tak máme, co jsme chtěli. Na středních školách je to ještě horší. Před lety jsem navrhoval novou klasifikaci oligofrenie:
- debil
- imbecil s maturitou
- imbecil bez maturity
- idiot
Obávám se, že bude zase potřeba v ní udělat změnu...


Tento příspěvek byl upraven od ladislavappl: 20 listopad 2018 - 19:49

  • 0
Quaerendo invenietis (Kdo hledá, najde).

#50 Vláček

Vláček

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 787 příspěvků(y)

Publikováno 20 listopad 2018 - 12:47

Je tu nějaký admin / správce?
Nešly by ty dvě stránky diskuzí o statistických metodách a Havrdovi přeřadit do jiného vlákna mimo vlákno challenge? :( :( :(

 

Jsem pro. Taky mám  několik poznámek ke statistice, ale nechci to tady plevelit.


  • 0

#51 Vláček

Vláček

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 787 příspěvků(y)

Publikováno 20 listopad 2018 - 14:37

.


  • 0

#52 tomy.22

tomy.22

    MODERATORS

  • Moderators
  • 2 411 příspěvků(y)

Publikováno 20 listopad 2018 - 18:36

Je tu nějaký admin / správce?
Nešly by ty dvě stránky diskuzí o statistických metodách a Havrdovi přeřadit do jiného vlákna mimo vlákno challenge? :( :( :(


Hotovo. Pokud je něco špatně, písněte a dáme to dohromady. A nebo si své příspěvky, které již postrádají smysl můžete smazat. 


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů

Reklama