
GPS v letadle
#1
Publikováno 24 červen 2007 - 14:09
Weasel
#2
Publikováno 24 červen 2007 - 14:17
#3
Publikováno 25 červen 2007 - 14:58
GPS i v dopravnim letadle u okenka funguje bez problemu (eTrex Legend, MIO C710). Problemy by mohly byt se zarizenim s BlueTooth nebo WiFi, osadka vetsinou neprotestuje pokud se nesnazis pouzivat GPS (tim myslim PDA s GPS) pri vzletu a pristani.xHrach: Ja ji bezne v kokpitu pouzivam. Polohu vetsinou dostanu bez problemu do jedne minuty. Tam nahore je asi lepsi vyhled a GPS vidi vic satelitu. Z bociho okenka pasazera jsem to nikdy nazkousel. GPS by nemela delat v letadle problem. Jedine by se systemy letadla mohlo zlobit BT (ja osobne jsme s tim nikdy problem nemel). Ted mi tady bratranec rika ze to zkousel u okynka a ze v pohode.
#4
Publikováno 25 červen 2007 - 15:22
Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo).
Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....
#5
Publikováno 25 červen 2007 - 16:30
Nezapomen, ze abys z toho neco mel, potrebujes mit mapy, jinak se potesis jen nad uzemim CR (pro ktere asi mapy mas). Ale treba s obycejnou autonavigaci (ja mam MIO C710) muzes sledovat kudy letis po cele Evrope. A nezapomen si zaridit misto u okenka [Czecho Cowboy: Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo). Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....

#6
Publikováno 25 červen 2007 - 17:04
#7
Publikováno 25 červen 2007 - 19:31
Jenom pozor na to, že třeba Austria Airlines mají přímo v podmínkách zákaz používání GPS v letadle. Praktický důvod to nemá, spíš jde jen o prevenci, aby ostatní cestující neplašili, si tam ten pán hraje s tím velkým mobilem.
Občas to s GPS jde, jindy ne. Rozhodně je velkou výhodou, ne-li podmínkou místo u okénka. Kvůli nastavenému vnitřnímu tlaku nefunguje barometrický výškoměr. Ale zase je na logu potom vidět, jak letadlo není dokonale těsné a „uchází“. I když jsme letěli ve stejné výšce (dle palubního počítače), tlak pořád klesal.
#8
Publikováno 25 červen 2007 - 19:53
czcharlie:
Nezapomen, ze abys z toho neco mel, potrebujes mit mapy, jinak se potesis jen nad uzemim CR (pro ktere asi mapy mas). Ale treba s obycejnou autonavigaci (ja mam MIO C710) muzes sledovat kudy letis po cele Evrope. A nezapomen si zaridit misto u okenka [Czecho Cowboy: Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo). Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....
]
Muzes si celou trasu zaznamenat, pak to vyexportujes do *kml a trasu si pak prohlidnes v googleearth...
#9
Publikováno 25 červen 2007 - 20:17

Weasel
(she)
#10
Publikováno 25 červen 2007 - 20:36
#11
Publikováno 25 červen 2007 - 22:48
czcharlie:
Nezapomen, ze abys z toho neco mel, potrebujes mit mapy, jinak se potesis jen nad uzemim CR (pro ktere asi mapy mas). Ale treba s obycejnou autonavigaci (ja mam MIO C710) muzes sledovat kudy letis po cele Evrope. A nezapomen si zaridit misto u okenka [Czecho Cowboy: Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo). Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....
]
Díky za připomínku, mapy si snad stihnu obstarat a místo doufám taky...
#12
Publikováno 29 červen 2007 - 10:55
Mám vyzkoušený postup s GPSMAP 60Cx - zapnout ještě venku před letištní halou, aby se lokalizovala, potom občas zapnout někde u prosklené stěny v prostorách letiště aby se oživila a pak se po nástupu do letadla chytí hned. V letadle ji mám v pootevřené ledvince na klíně, aby moc nedráždila a funguje i na prostředním sedadle. V náprsní kapse u košile mi při delším náklonu občas ztratila signál - asi je to asi moc vysoko vzhledem k výhledu na oblohu. Přístroj bez výškoměru zaznamenává s určitou přesností i výšku a na traclogu je pak vidět třeba i to, že letadlo neletí vodorovně, ale třeba mírně "do kopce" - podle toho, jak se mění venku barometrický tlak. Ještě poznámku: nastavte si i přesný čas na foťáku, pak se dá z traclogu i přesně určit místo pořízení snímků.
#13
Publikováno 29 červen 2007 - 11:20
Bass:
- podle toho, jak se mění venku barometrický tlak.
To asi ne... Letadlo má svoje vlastní prostředí, které by mělo být izolovonáo od okolí. Tlak se v kabině mění proto, aby nebyly tak velké tlakové rozdíly vně a uvnitř trupu a zbytečně se tak nenamáhala konstrukce.
#14
Publikováno 29 červen 2007 - 16:01
Legend Cx odzkoušeno několikrát během letu Praha - Korfu - Praha. Přístroj se chytá bez problémů u okýnka. Zkoušel jsem tak polohu, rychlost a výšku. Navíc je zajímavé si udělat "bodík" 10km nad mořem, co tam pak časem hodit virtuálku ? []
Část elektronických přístrojů je možné během letu bez problémů používat, všechny je pak nutné vypínat před přistáním a odletem.
#15
Publikováno 30 červen 2007 - 10:45
abakus:
Bass:
- podle toho, jak se mění venku barometrický tlak.
To asi ne... Letadlo má svoje vlastní prostředí, které by mělo být izolovonáo od okolí. Tlak se v kabině mění proto, aby nebyly tak velké tlakové rozdíly vně a uvnitř trupu a zbytečně se tak nenamáhala konstrukce.
Já jsem napsal "Přístroj bez výškoměru" - ten měří výšku dle GPS, tedy nezávisle na tlaku. Vysoko letící letadla letí v tzv. "letové hladině" (FL), to znamená že mají nakalibrován výškoměr na standardní tlak 29.92 a tedy jejich skutečné výška letu se liší podle toho, jak se liší tlak v daném místě od tohoto standardního - takže když se plynule během letu mění tlak, letadlo letí "do kopce" nebo "s kopce". Je to proto, aby všem letadlům ukazoval výškoměr stejně (i když vlastně blbě), a ne podle toho, jak si ho pilot nastavil na domovském letišti. Teprve při sestupu se v určité výšce výškoměr překalibruje na skutečný tlak na cílovém letišti a pak ukazuje skutečnou výšku a pak už se tomu neříká "letová hladina". viz http://www.lkpr.info.../skolka/qnh.htm
#16
Publikováno 30 červen 2007 - 14:39
#18
Publikováno 08 červenec 2007 - 20:15
#19
Publikováno 15 červenec 2007 - 16:15
Můžete doporučit tedy nějakej přístroj co by se hodil do letadla na delší cestu asi tak 6hodin.Asi s bluetooth není ten pravý? Moc jsem zatím nevybral ale uvažuji o Béďovi http://www.mountfiel...e-za-par-korun/ či o Solárku http://www.alza.cz/g...ter-d76392.htm. S tím že Béďa mě tam kam letí asi v mapě nepomůže a Evolve má zub a já N6234 kde jsem ještě taky nic neotestoval. PDA by bylo dobré ale výdrž je na nic :-/ Jde mě o záznam letu a jde mě o sledování i geocashing . Tak lidičky pomozte prosím. Zatím to vypadá na to PDA :-/ ale ta výdrž nic moc. Do auta to nechci maximálně do vlaku či busu.
#20
Publikováno 15 červenec 2007 - 16:32
Už jsem měl možnost to párkrát vyzkoušet, takže přidávám pár poznatků:
1) PDA s BT modulem do letadla neee. Mají aktivní vysílač, teoreticky můžou rušit přístroje, jejich použití je rizikové.
2) Je dobré mít zapnutou GPS co nejdéle, co pilot a pokyny k používání pasivních elektronických zařízení dovolí, aby se pak dlouho nechytala. (Jednou jsem 60CSx "zapomněl" zapnutou v tašce uprostřed letadla. Záznam od vzletu do přistání na výbornou.)
3) U dražších modelů vždy vypnout barometrický výškoměr, jinak se tracklog bude plazit skoro po zemi. Autokalibrace barometrického výškoměru za letu nefunguje, protože tlak vzduchu v kabině neodpovídá tlaku zvenčí.
4) Kvalita přijímaného signálu závisí nejen na tom, zda sedíte u okénka, nebo v uličce, ale také jak daleko jste od motoru a jiných rušičů příjmu.
Přeji šťastný let a co nejzajímavější tracklog []
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů