Přejít na obsah


Fotka

GPS v letadle


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
42 odpovědí na toto téma

#1 the.weasel

the.weasel

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 46 příspěvků(y)

Publikováno 24 červen 2007 - 14:09

Prosim, mate nekdo zkusenosti s GPS pri letu letadem? Je povoleno ji mit zapnutou? Vyhledaji se nejake satelity? Je treba nejake specialni nastaveni? Dekuji predem za informace.
Weasel
  • 0

#2 xHrach

xHrach

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 2 příspěvků(y)

Publikováno 24 červen 2007 - 14:17

Ja ji bezne v kokpitu pouzivam. Polohu vetsinou dostanu bez problemu do jedne minuty. Tam nahore je asi lepsi vyhled a GPS vidi vic satelitu. Z bociho okenka pasazera jsem to nikdy nazkousel. GPS by nemela delat v letadle problem. Jedine by se systemy letadla mohlo zlobit BT (ja osobne jsme s tim nikdy problem nemel). Ted mi tady bratranec rika ze to zkousel u okynka a ze v pohode.
  • 0

#3 czcharlie

czcharlie

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 292 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 14:58

xHrach: Ja ji bezne v kokpitu pouzivam. Polohu vetsinou dostanu bez problemu do jedne minuty. Tam nahore je asi lepsi vyhled a GPS vidi vic satelitu. Z bociho okenka pasazera jsem to nikdy nazkousel. GPS by nemela delat v letadle problem. Jedine by se systemy letadla mohlo zlobit BT (ja osobne jsme s tim nikdy problem nemel). Ted mi tady bratranec rika ze to zkousel u okynka a ze v pohode.

GPS i v dopravnim letadle u okenka funguje bez problemu (eTrex Legend, MIO C710). Problemy by mohly byt se zarizenim s BlueTooth nebo WiFi, osadka vetsinou neprotestuje pokud se nesnazis pouzivat GPS (tim myslim PDA s GPS) pri vzletu a pristani.

  • 0

#4 Czecho Cowboy

Czecho Cowboy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 372 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 15:22

Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo).

Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....


  • 0

#5 czcharlie

czcharlie

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 292 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 16:30

Czecho Cowboy: Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo). Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....

Nezapomen, ze abys z toho neco mel, potrebujes mit mapy, jinak se potesis jen nad uzemim CR (pro ktere asi mapy mas). Ale treba s obycejnou autonavigaci (ja mam MIO C710) muzes sledovat kudy letis po cele Evrope. A nezapomen si zaridit misto u okenka [;)]

  • 0

#6 adp.

adp.

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 231 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 17:04

jsem ted zkousel 60csx v letadle. pokud letadlo stalo nebyl problem s prijmem na prostrednim sedadle (boing). pokud ale letadlo letelo tak gps zlobila, asi jak nebyla schopna urcit nadmorskou vysku a mela protikladne info z barometru a druzic. kdyz jsem dal ale bliz k okynku tak fungovala bez problemu.

  • 0

#7 marekl

marekl

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 883 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 19:31

Jenom pozor na to, že třeba Austria Airlines mají přímo v podmínkách zákaz používání GPS v letadle. Praktický důvod to nemá, spíš jde jen o prevenci, aby ostatní cestující neplašili,  si tam ten pán hraje s tím velkým mobilem.

Občas to s GPS jde, jindy ne. Rozhodně je velkou výhodou, ne-li podmínkou místo u okénka. Kvůli nastavenému vnitřnímu tlaku nefunguje barometrický výškoměr. Ale zase je na logu potom vidět, jak letadlo není dokonale těsné a „uchází“. I když jsme letěli ve stejné výšce (dle palubního počítače), tlak pořád klesal.


  • 0

#8 Chevees

Chevees

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 25 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 19:53

czcharlie:

Czecho Cowboy: Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo). Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....

Nezapomen, ze abys z toho neco mel, potrebujes mit mapy, jinak se potesis jen nad uzemim CR (pro ktere asi mapy mas). Ale treba s obycejnou autonavigaci (ja mam MIO C710) muzes sledovat kudy letis po cele Evrope. A nezapomen si zaridit misto u okenka [;)]

Muzes si celou trasu zaznamenat, pak to vyexportujes do *kml a trasu si pak prohlidnes v googleearth...


  • 0

#9 the.weasel

the.weasel

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 46 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 20:17

Díky všem za rady! Už se těším, jak si to užiju :). Alespoň se budu na něco těšit domů (na *.kml).
Weasel
(she)

  • 0

#10 marekl

marekl

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 883 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 20:36

A takhle to potom může vypadat.

EDIT: oprava odkazu, server není připraven na GPX. 


  • 0

#11 Czecho Cowboy

Czecho Cowboy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 372 příspěvků(y)

Publikováno 25 červen 2007 - 22:48

czcharlie:

Czecho Cowboy: Mno, to jsem ani netušil (dopravní letadlo). Na druhou stranu je to pasivní zařízení, tzn. bez problémů - už se těším až to vyzkouším....

Nezapomen, ze abys z toho neco mel, potrebujes mit mapy, jinak se potesis jen nad uzemim CR (pro ktere asi mapy mas). Ale treba s obycejnou autonavigaci (ja mam MIO C710) muzes sledovat kudy letis po cele Evrope. A nezapomen si zaridit misto u okenka [;)]

Díky za připomínku, mapy si snad stihnu obstarat a místo doufám taky...


  • 0

#12 Bass

Bass

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 35 příspěvků(y)

Publikováno 29 červen 2007 - 10:55

Mám vyzkoušený postup s GPSMAP 60Cx - zapnout ještě venku před letištní halou, aby se lokalizovala, potom občas zapnout někde u prosklené stěny v prostorách letiště aby se oživila a pak se po nástupu do letadla chytí hned. V letadle ji mám v pootevřené ledvince na klíně, aby moc nedráždila a funguje i na prostředním sedadle. V náprsní kapse u košile mi při delším náklonu občas ztratila signál - asi je to asi moc vysoko vzhledem k výhledu na oblohu. Přístroj bez výškoměru zaznamenává s určitou přesností i výšku a na traclogu je pak vidět třeba i to, že letadlo neletí vodorovně, ale třeba mírně "do kopce" - podle toho, jak se mění venku barometrický tlak. Ještě poznámku: nastavte si i přesný čas na foťáku, pak se dá z traclogu i přesně určit místo pořízení snímků.


  • 0

#13 abakus

abakus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 159 příspěvků(y)

Publikováno 29 červen 2007 - 11:20

Bass:

 - podle toho, jak se mění venku barometrický tlak.



To asi ne... Letadlo má svoje vlastní prostředí, které by mělo být izolovonáo od okolí. Tlak se v kabině mění proto, aby nebyly tak velké tlakové rozdíly vně a uvnitř trupu a zbytečně se tak nenamáhala konstrukce.


  • 0

#14 aa123

aa123

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 10 příspěvků(y)

Publikováno 29 červen 2007 - 16:01

Legend Cx odzkoušeno několikrát během letu Praha - Korfu - Praha. Přístroj se chytá bez problémů u okýnka. Zkoušel jsem tak polohu, rychlost a výšku. Navíc je zajímavé si udělat "bodík" 10km nad mořem, co tam pak časem hodit virtuálku ? [;)]

 Část elektronických přístrojů je možné během letu bez problémů používat, všechny je pak nutné vypínat před přistáním a odletem.


  • 0

#15 Bass

Bass

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 35 příspěvků(y)

Publikováno 30 červen 2007 - 10:45

abakus:

Bass:

 - podle toho, jak se mění venku barometrický tlak.



To asi ne... Letadlo má svoje vlastní prostředí, které by mělo být izolovonáo od okolí. Tlak se v kabině mění proto, aby nebyly tak velké tlakové rozdíly vně a uvnitř trupu a zbytečně se tak nenamáhala konstrukce.



Já jsem napsal "Přístroj bez výškoměru" - ten měří výšku dle GPS, tedy nezávisle na tlaku. Vysoko letící letadla letí v tzv. "letové hladině" (FL), to znamená že mají nakalibrován výškoměr na standardní tlak 29.92 a tedy jejich skutečné výška letu se liší podle toho, jak se liší tlak v daném místě od tohoto standardního - takže když se plynule během letu mění tlak, letadlo letí "do kopce" nebo "s kopce". Je to proto, aby všem letadlům ukazoval výškoměr stejně (i když vlastně blbě), a ne podle toho, jak si ho pilot nastavil na domovském letišti. Teprve při sestupu se v určité výšce výškoměr překalibruje na skutečný tlak na cílovém letišti a pak ukazuje skutečnou výšku a pak už se tomu neříká "letová hladina". viz http://www.lkpr.info.../skolka/qnh.htm


  • 0

#16 Honzik&Pavlinka

Honzik&Pavlinka

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 270 příspěvků(y)

Publikováno 30 červen 2007 - 14:39

GPS sama o sobě je pasivní přijímač radiosignálu, takže neinterferuje s ostatními elektronickými zařízeními a tudíž je jí možné provozovat i v letadle. Pokud ale používáte bluetooth pro přípojení GPS modulu k PDA, tak je to zcela jiná situace. Technologie BT je aktivní (vyzařuje elektromagnetické záření podobně jako GSM mobily, nebo Wifi) a mohla by způsobit rušení přístrojů. Proto nedoporučuji používat BT GPS v letadle. Co se týče funčnosti, tak jsem ji zkoušel minulý rok při letu na dovolenou. Ve výšce 10 km nad zemí GPS nalezla více satelitů než je běžné na zemi (max.12), což je dáno polohou vůči horizontu, ale nepodařilo se jí zafixovat pozici. Tento problém přičítám velké rychlosti letadla (cca 800 km/hod), takže jsem ji prakticky v letadle neotestoval. Toť můj komentář na toto téma.

  • 0

#17 swenney

swenney

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 408 příspěvků(y)

Publikováno 08 červenec 2007 - 19:14

http://www.tyden.cz/...cena_15520.html
  • 0

#18 kord13

kord13

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 1 příspěvků(y)

Publikováno 08 červenec 2007 - 20:15

GPS v letadle je prima zábava. Letuška se zeptala kapitána a ten proti použití nic neměl.. Starý Magellan SporTrak se chytil v pohodě, Garmin měl trochu problém. Zjistil jsem spoustu zajímavých věcí... např. dopravní letadlo se odlepilo od země při cca 280 km/h. dlouho nepřekročilo 400 km/h až v cca 4-5 tis. "přidalo". Rychlost udávaná mojí GPS se prakticky nelišila od rychlosti uváděné palubními přístroji letadla na obrazovkách pro cestující během letu. (max. o 2 km/h!!) zato výška byla i o pár set metrů jiná (menší) většinou do 200 m rozdíl. Odhad doby přistání se příliš nelišil od odhadu palubních přístrojů... Na Magellanu je dostatečná mapa i pro sledování (přibližné) cesty i ve vzdálených oblastech..  Při klesání na cílové letiště jsme skoro vždy překročili rychlost 1000 km/h což je max co dokáže Magellan změřit - to už byly palubní obrazovky zasunuty, takže nevím kolik jsme letěli... Prostě paráda. Uložit si bod v 10 km mě nenapadlo, možná příště. Zajímavé je také sledování bodů uložených dole na zemi...
  • 0

#19 Agila77.com

Agila77.com

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 11 příspěvků(y)

Publikováno 15 červenec 2007 - 16:15

Můžete doporučit tedy nějakej přístroj co by se hodil do letadla na delší cestu asi tak 6hodin.Asi s bluetooth není ten pravý? Moc jsem zatím nevybral ale uvažuji o Béďovi  http://www.mountfiel...e-za-par-korun/ či o Solárku http://www.alza.cz/g...ter-d76392.htm. S tím že Béďa mě tam kam letí asi v mapě nepomůže a Evolve má zub a já N6234 kde jsem ještě taky nic neotestoval. PDA by bylo dobré ale výdrž je na nic :-/ Jde mě o záznam letu a jde mě o sledování i geocashing . Tak lidičky pomozte prosím. Zatím to vypadá na to PDA :-/ ale ta výdrž nic moc. Do auta to nechci maximálně do vlaku či busu.


  • 0

#20 dandra

dandra

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 587 příspěvků(y)

Publikováno 15 červenec 2007 - 16:32

Už jsem měl možnost to párkrát vyzkoušet, takže přidávám pár poznatků:

1) PDA s BT modulem do letadla neee. Mají aktivní vysílač, teoreticky můžou rušit přístroje, jejich použití je rizikové.

2) Je dobré mít zapnutou GPS co nejdéle, co pilot a pokyny k používání pasivních elektronických zařízení dovolí, aby se pak dlouho nechytala. (Jednou jsem 60CSx "zapomněl" zapnutou v tašce uprostřed letadla. Záznam od vzletu do přistání na výbornou.)

3) U dražších modelů vždy vypnout barometrický výškoměr, jinak se tracklog bude plazit skoro po zemi. Autokalibrace barometrického výškoměru za letu nefunguje, protože tlak vzduchu v kabině neodpovídá tlaku zvenčí. 

4) Kvalita přijímaného signálu závisí nejen na tom, zda sedíte u okénka, nebo v uličce, ale také jak daleko jste od motoru a jiných rušičů příjmu.

Přeji šťastný let a co nejzajímavější tracklog [;)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů

Reklama