3. OSM – Stavební kameny

[extract]OpenStretMap je databáze tvořená mnoha mapovými objekty. To už víme! Pojďme si o těchto objektech něco povědět. Jsou to totiž stavební kameny celé mapy.[/extract] Co je to vlastně mapa? Mapa se snaží zakreslit realitu na zemském povrchu (nebo i jinde). Ale zanáší do toho nějakou míru abstrakce. Mapa nemůže být tak podrobná jak realita, protože takovou mapu by nikdo nezvládl vyrobit. Byla by navíc hrozně obrovská, a v mnoha směrech by se taková mapa i obtížně používala. Mapa je tedy takový kompromis mezi realitou, a hláškou: „Jděte rovně, a pak doleva!“ Která strana má navrch, to záleží na konkrétním použití mapy. Jiné to bude u topo mapy, a jiné to bude u nějakého orientačního plánku.
Co tedy potřebujeme, abychom měli z čeho nakreslit mapu?

  • Uzel – To je mapový bod. Znáte to z GPSek nejčastěji jako POI body. Tady je autobusová zastávka, restaurace, turistický rozcestník… zkrátka souřadnice, na kterých se má vykreslit nějaká mapová značka.
  • Čára – Spojením několika uzlů dohromady vznikne čára. Typickým použitím jsou silnice, cesty a pěšiny. Nebo třeba také elektrické vedení.
  • Plocha – Když rozšíříme princip čáry tak, aby ohraničila nějakou oblast, vznikne plocha. Použití vás asi napadne – lesy, pole, louky, rybníky…

Zvídavé jistě napadlo, proč třeba silnice nejsou zakresleny jako plocha? Je to právě ono zmíněné zjednodušení reality. Po čárách spojených do sítě se totiž mnohem snadněji počítají všechny ty plánované trasy z bodu A do bodu B. A přeci jen, tohle od počítačové mapy chceme docela často.
A to je všechno! Tedy skoro. Každý tento objekt má své atributy. Ty říkají, co je ten objekt skutečně zač. Jestli ta nakreslená čára je dálnice, nebo lesní pěšina. Jestli ulice ve městě má svůj název, zkrátka všechno.
Atributy jsou ve své podstatě volné. Kdokoliv si může vymyslet svůj vlastní atribut. A kdokoliv si může vymyslet svoji vlastní hodnotu atributů. Ovšem musí počítat s tím, že jeho vlastní atribut nebude nikdo znát, tedy ani nebude umět podle něj něco vykreslovat! Proto je dobrý nápad držet se atributů obecně používaných a nic si nevymýšlet! Nicméně absence striktních pravidel velmi usnadňuje zavádění novinek nebo nějakých místních specifických informací. Na druhou stranu se často stane chyba díky překlepům.
Existuje ještě jedna zvláštnost, které se říká relace. To je takové uskupení různých mapových objektů (i různých druhů objektů!), které mají něco společného. Každá relace má také své atributy. Zmateni?
Představte si turistickou značku. Tu vede kousek po silnici, támhle zase po lesní cestě, jinde zase po pěšině, pak zase po nějaké jiné silnici… a ještě k ní patří hromada bodů s turistickými rozcestníky. Všechny tyto mapové objekty se dají do jedné společné relace. A až této relaci se jako celku pomocí atributů řekne, že je to zelená turistická značka. Když pak zjistíte, že to kreslil někdo barvoslepý, že ta značka je ve skutečnosti modrá, přepíšete jeden atribut u této relace… a je hotovo! Nemusíte předělávat stovky dalších mapových objektů.
A to je už opravdu všechno. Pomocí těchto pár stavebních kamínků dokážete nakreslit na mapu cokoliv!
[entry=495]Předchozí díl[/entry] | [entry=499]Následující díl[/entry]
[hr][small]Pokud se Vám tento blog líbil, přidělte mu hvězdičky nad nadpisem. Děkuji![/small]