Přejít na obsah






Fotka
* * * * * 4 hlasy

Levně vlakem na kešky?

Příspěvek od Roman_Jaromer , v Zamyšlení nad geokešingem 10 listopad 2013 · 2 574 Zobrazení

Levně vlakem na kešky? Říkáte si, proč toto téma načínám znovu, když jsem psal skoro to samé, jak jsme si užili díky "Lidlence" naší "expedici" na kešky do Ústí nad Labem.
Ovšem při psaní tohoto zamyšlení jsem si vzpomněl, že kdysi bývaly i jízdenky, které byly na sobotu a neděli - tzv. SONE+ (pokud si dobře pamatuji). Říkal jsem si, jestli by se nám někdy nehodilo využít je na celý víkend a vyrazit vlakem i jindy než o akcích "Lidlu". Zkusil jsem proto je najít na webu Českých drah. Bohužel jsem zjistil, že už asi tuto slevu úplně zrušili. Ovšem přitom jsem si zjistil pár informací, které jsem nevěděl. A protože možná tyhle "vychytávky" neznáte ani vy, podělím se o ně s vámi... Nejsem žádný fanda do vlaků, vlakem cestuji dost zřídka, takže určitě neznám všechny, pokud někdo o nějakém dalším víte, tak mi napište, třeba se tu objeví také :-)
Pokud si chcete najít základní informace, o systému jízdného ČD, tak docela dobré informace najdete na jejich stránkách v Kompletní cenové nabídce (odstupňované dle voleb, zda jezdíte málo či mnoho, sami či ve skupině).

Zkušenosti s Lidlenkou

Nejdříve mi dovolte ještě jedno upozornění - i cesta na jízdenku koupenou v Lidlu za 199 Kč se vám může prodražit, pokud narazíte na neinformované nádražáky. Potvrdil mi to i Tiskař94, kterému odmítla průvodčí vydat jízdenku, museli vystoupit, vrátit se vlakem zpět (zaplatit jízdenku), kde mu na větším nádraží již jízdenku na stejný doklad normálně prodali!
Proto při koupi jízdenek v Lidlu ("Poukázce na přepravu") se pořádně informujte jak postupovat. Nejlépe si prostudujte leták, který by měl být přiložen u těchto "Lídlenek". Ovšem ani v samotném Lidlu asi nemají příliš jasno, protože jsme jízdenky kupovali dvakrát a jednou nám tento leták dali zvlášť ke každé jízdence a podruhé nám ho nedali k žádné ze dvou jízdenek...
Na samotné "Poukázce na přepravu" se píše, že pozbývá platnosti, v případě, "že není poukázka označena logem nebo razítkem v poli "vydáno pro"" A tady bych řekl, že byl problém u průvodčího, se kterým se setkal Tiskař, který si špatně vyložil tuto větu. Protože logo je na přední straně tiskopisu předtištěno.
Zkrátka a dobře chce si to stát za svým a případně ať se průvodčí informují, když něco neumí. Mimochodem my ve vlaku měli pro změnu problém, že průvodčí prý neměla ve strojku volbu, kterou by nám mohla jízdenku vytisknout, takže jsme si taky nechali vystavit síťovou jízdenku až na nádraží. Ovšem nás alespoň průvodčí nechala normálně dojet vlakem na nádraží, kde měli otevřenou pokladnu bez toho, že by po nás chtěla lístek.

Další cesty, jak ve vlaku ušetřit
  • Jednodenní síťová jízdenka za 199 Kč je sice asi nejvýhodnější nabídka, ale je vázaná na předem dané termíny, což je nevýhodou. Proto jsem zkusil napsat i pár tipů, které občas používám, když se snažím ušetřit.
  • Pro mě nejsou moc vhodné slevy typu jízdy z Prahy či Brna do jiných velkých měst (Akční jízdenka), ale pro některé mohou být tyto ceny zajímavé. Stejně tak jako jakási "Včasná jízdenka", o které jsem doposud neměl ani ponětí (jaká si sleva za včasné objednání cesty).
  • Spíše mě zaujalo to, že pokud už člověk nejede sám, vyplatí se mu si na delší vzdálenost koupit už pro dvojici skupinovou víkendovou jízdenku (platí pro 2 dospělé + 3 děti) za 600 Kč. Takže pokud máte děti, vyjde to už na delší cestu docela výhodně. A i pro 2 to nevychází o tolik dráže než klasická Lidlenka - a můžete jet kdykoliv o víkendu nebo ve svátek. A pokud máte i děti, už to vyjde dokonce stejně nebo laciněji. Podobné Síťové jízdenky platí i pro jednotlivé kraje. Dokonce ČD nabízí i tuto jízdenku včetně MHD pro Prahu.
  • I pro jednu osobu můžete využít Síťovou jízdenku, na cestě třeba z Jaroměře do Ústí nad Labem a zpět se vám už vyplatí, ale i přesto za 550 Kč je to už docela drahé. I zde fungují síťové jízdenky jen po jednotlivých krajích.
  • Další možností jsou různé regionální integrované dopravní systémy. U nás ve Východních Čechách platí IREDO (Hradecký + Pardubický kraj). Pokud vlak jede "oklikou" a vy potřebujete jet do bližšího města, může činit úspora oproti vlaku i více jak polovinu (např. Dvůr Králové - Hostinné zaplatíte za IREDO 34 Kč a za vlakovou jízdenku 91 Kč, protože to musíte vzít objížďkou přes Starou Paku).
  • Pokud vás jede víc, tak známá možnost je "skupinová sleva". Zaujalo mě, že až dnes po prostudování podrobných podmínek jsem zjistil, že i když jedete ve 2 lidech, kteří mají oba IN-kartu 25%, už se vám vyplatí jet na Skupinovou slevu, protože zde máte slevu 30%! A já si myslel, že ti první dva platí slevu jako na In-kartu...
  • Další sleva, která je dost dlouho známá je In-karta s možností 25%, 50% nebo 100%. Ovšem to využijí spíše pravidelnější cestující...
Možná existují i další možnosti jak ušetřit, ale ty bohužel neznám. Pokud je znáte, neváhejte a napište, rád se přiučím.

  • 3



Ahoj ta SONE+ je nahrazena tebou zmiňovanou Skupinovou víkendovou jízdenku. Má stejné podmínky. A dá se koupit pro celou republiku, nebo pro každý kraj. To potom stojí 200 nebo 250 Kč. Záleží na konkrétním kraji.

    • 1
Fotka
Roman_Jaromer
lis 10 2013 20:44

Aha, díky za vysvětlení, já myslel, že SONE+ platilo na 2 dny, nejen na 1 jako ta sleva dnes :-). Ale to bylo proto, že jsem ji nikdy nevyužil. Jen jsem o podobné jízdence slyšel...

Skupinová jízdenka se dá skutečně koupit pro celou republiku, nebo pro jednotlivé kraje. Ovšem u krajových jsem nezmiňoval ceny, protože se liší kraj od kraje a je to odstupňované - 200, 225, 250 a 275 Kč.

    • 0

Osobně tyhle systémy slev nesnáším, v dávných dobách byl jednoduchý jízdní řád s ceníkem, v kterém se vyznala i bába z Tymákova. Nyní se mě často až ve vlaku průvodčí zeptal, proč naše rodina nebo skupina necestuje na tu či onu slevu a proč mi to neřekli v kase na nádraží, když jsem si poručil třeba o stovku dražší lístek. Dráha přeci, krucipísek, není turecký bazar!

 

V poslední době je její cenová politika spíš pro výstřední milionáře, zejména pokud jsou osamělí. ČD se snaží nahnat cestující do skupinek a tak vytváří družnou atmosféru mezi obyvatelstvem.

Naše košatá rodina si dopřává cestu vláčkem pouze jako třešničku na dortu a za odměnu, neboť cena za jízdenky se s cenou za dopravu v osmimístném Transporteru se spotřebou 8 l nafty na 100 km nedá srovnat.

    • 0

Dvoudenní síťovky existovaly také, ale byly před pár lety zrušeny. O něco později je následovaly i týdenní, měsíční a čtvrtletní, takže teď kromě čtrnáctidenní Jízdenky na léto v červenci a srpnu existují pouze jednodenní a roční.

 

S tou skupinovou jízdenkou je to přesně naopak, protože slevu 30% dostává pouze druhý cestující, první platí plné jízdné. Čili při rozdělení ceny napůl je sleva jen 15% a mají-li oba In-25, vyplatí se koupit lístky odděleně. Ještě zajímavější situace je, pokud má In-25 jen jeden ze skupiny. Pak se sice vyplatí koupit skupinovou jízdenku, ale dělení napůl by bylo pro toho s kartou nevýhodné - bylo by to potřeba rozdělit v jiném poměru (např. 25% sleva pro toho s kartou a 5% sleva pro toho bez karty). Pro skupiny 3 a více osob s různým rozložením karet už je to vyšší matematika :-)

 

K zajímavým slevám bych přidal různé síťové jízdenky integrovaných dopravních systémů. Například ve zmiňovaném systému IREDO existuje síťová jízdenka na celý Hradecký a Pardubický kraj včetně autobusů za 160 korun pro jednoho nebo 260 korun pro 2 dospělé a 3 děti.

    • 0

Osobně tyhle systémy slev nesnáším, v dávných dobách byl jednoduchý jízdní řád s ceníkem, v kterém se vyznala i bába z Tymákova. Nyní se mě často až ve vlaku průvodčí zeptal, proč naše rodina nebo skupina necestuje na tu či onu slevu a proč mi to neřekli v kase na nádraží, když jsem si poručil třeba o stovku dražší lístek. Dráha přeci, krucipísek, není turecký bazar!

 

V poslední době je její cenová politika spíš pro výstřední milionáře, zejména pokud jsou osamělí. ČD se snaží nahnat cestující do skupinek a tak vytváří družnou atmosféru mezi obyvatelstvem.

Naše košatá rodina si dopřává cestu vláčkem pouze jako třešničku na dortu a za odměnu, neboť cena za jízdenky se s cenou za dopravu v osmimístném Transporteru se spotřebou 8 l nafty na 100 km nedá srovnat.

 

Ten jednoduchý ceník existuje stále, akorát občas možná zaplatíš víc, než bys musel. Na úplně stejném principu fungují třeba banky nebo mobilní operátoři. Tam je ten tarifní systém ještě mnohem složitější a jen tak se v něm nikdo nevyzná. Nejvýhodnější jízdné jde celkem snadno vyhledat na www.cd.cz/eshop.

 

Nahánění do skupinek je logické právě z toho důvodu, co jsi zmínil. V autě jsou stejné náklady pro jednoho i pro pět, a proto se větší skupině nabízí větší sleva. V osmi je to samozřejmě cenově bezpečně pro auto, i když by děti možná ocenily, že se můžou cestou projít a nemusí jen sedět připásované na sedačce.

    • 0

 Nejvýhodnější jízdné jde celkem snadno vyhledat na www.cd.cz/eshop.

 

Tak to nejčastěji řeším.

Vím kolik nás jede a ten systém mi sám vypíše dvě až tři nejlevnější varianty.

 

A když se trefí taková akce jako Lidlenka, nebo něco v Globusu nebo O2 měl 50% slevu, tak to vychází super.

Já tak cestoval s kolem celý den a vyšlo mě to i s místenkami na Pendolino na  cca 330 Kč.

    • 0

Děti se projdou, protože si uděláme zastávky, minimálně kvůli keškám a psisku :), státní dopravní systém je zejména krmelcem pro spřízněné politiky a jejich kamarády z managementu (viz Žaluda, Fejk, o MHD v Praze nemluvě) a proto by měl být rozehnán.

 

Využil jsem onehdá zajímavé slevy v systému LABE-ELBE, ale holt jsem si jako Pražák musel koupit jízdenku do Vraňan, kde náš vlak ani nestál, ale odkud tento magický lístek platí. Což bylo stejně drahé, jako ta slavná EURO jízdenka. Nechápu. Když někdo chce, abych se levně dostal do Drážďan nebo i přes Labe přívozem, proč tam nechce Pražáky?

 

Já osobně jsem starý vláčkař, v mládí šotouš, vlaky miluji, ale je to holt trochu historický způsob dopravy. Když potřebuji vyrazit přímo do Brna nebo Ostravy, proč ne, ale zkuste si porovnat cenu a čas vlaku, busu a auta na trase z Prahy do Liberce, České Lípy, Rakovníka, K. Varů, Berouna, Plzně, Příbrami a Dobříše… Romantická cesta lokálkami z Bečova přes Blatno a Lužnou mi zabrala celý den, dokonce jsem jel z Horehroní do Prahy osobními vlaky, abych ušetřil16 Kčs za rychlíkový příplatek, ale to jsem měl času na rozdávání.

    • 0
Fotka
davidb11
lis 12 2013 8:02

 

Já osobně jsem starý vláčkař, v mládí šotouš, vlaky miluji, ale je to holt trochu historický způsob dopravy. 

Já jsem třeba s vlaky v okolí Ostravy, hlavně směrem na Beskydy naprosto spokojen. S kolem je to super způsob dopravy. Jezdí to pravidelně, rychle a nasednu jinde, než vystoupím. Taky jsou vlaky o víkendech dost plné.

    • 1

Já osobně jsem starý vláčkař, v mládí šotouš, vlaky miluji, ale je to holt trochu historický způsob dopravy. Když potřebuji vyrazit přímo do Brna nebo Ostravy, proč ne, ale zkuste si porovnat cenu a čas vlaku, busu a auta na trase z Prahy do Liberce, České Lípy, Rakovníka, K. Varů, Berouna, Plzně, Příbrami a Dobříše… Romantická cesta lokálkami z Bečova přes Blatno a Lužnou mi zabrala celý den, dokonce jsem jel z Horehroní do Prahy osobními vlaky, abych ušetřil16 Kčs za rychlíkový příplatek, ale to jsem měl času na rozdávání.

 

Praha - Liberec: Ano, tady autobus jasně vítězí kvůli vybudované infrastruktuře, ale protože stát umí objednávat pouze dálkovou železniční dopravu a nikoliv autobusovou, tak to znamená, že první autobus do Liberce jede v 7, zatímco do srovnatelných krajských měst jede první vlak už kolem páté. Dále je velkou nevýhodou nutnost místenky, takže je nutné si pevně zvolit čas a ten dodržet. Když někdo potřebuje jet náhle na poslední chvíli, už má smůlu, protože je vyprodáno.

 

Praha - Česká Lípa: Dráha vede velkou oklikou, přesto není výsledek porovnání tak strašný, cena 80/100 ve prospěch autobusu, čas 1:39/2:11 ve prospěch autobusu. V neděli večer jsou autobusy totálně natřískané, není nad pohodlí vlaku.

 

Praha - Rakovník: Zcela vyrovnané s autobusy, cena 65/68 ve prospěch vlaku, čas 1:10/1:20 ve prospěch autobusu.

 

Praha - Karlovy Vary: Vlak jede šílenou oklikou před Ústí nad Labem, takže samozřejmě časově vychází o dost hůře. Cenově to zase tak strašné není 160/170 ve prospěch autobusu, při dostatečně včasné koupi 150/160 ve prospěch vlaku. Když připočtu povinnou místenku (a večer do Prahy jsou autobusy dlouho dopředu vyprodány a už jsem tam zažil dost srdceryvné scény, když
se neznalí turisté nedostali do autobusu zpátky do Prahy a pravděpodobně v KV nechtěně přenocovali).

 

Praha - Beroun: Dost krátká relace, takže čas bude hodně ovlivňovat, kde člověk bydlí a kam v Berouně potřebuje. Navíc celá trasa je v PID, takže cenu zase ovlivní, jestli má člověk pražskou tramvajenku. Když vezmu nejrychlejší vlak proti nejrychlejšímu busu, tak je to 0:23/0:28 ve prospěch busu (který ale jede z Butovic a vlak ze Smíchova, takže ve výsledku je na tom líp spíš ten vlak).

 

Praha - Plzeň: Zcela nastejno, cena 100/100, čas 1:00/1:35 pro autobus, ale ten jede až ze Zličína. Navíc od příštího roku bude jezdit do Plzně několik pendolin, která to zvládnou ještě rychleji.

 

Praha - Příbram: Opět vychází zhruba nastejno, cena 75/80 ve prospěch vlaku, čas 1:01/1:05 ve prospěch autobusu. Jediný rozdíl je, že autobus jezdí mnohem častěji, a tak je pro tuto relaci mnohem obvyklejší.

 

Praha - Dobříš: Tady jasně vítězí autobus, vlak je zde spíše turistickou atrakcí.

 

Všechny ceny jak vlaků, tak autobusů jsou bez slevových karet. U vlaků se jedná vesměs o včasné jízdenky 3.úrovně (tedy dostupné i v den odjezdu pokud nejsou vyprodány, což pro tyto exotičtější relace většinou nejsou).

    • 0
Fotka
Roman_Jaromer
lis 12 2013 9:20

Tady vždy záleží na tom, odkud kam jedete. Například Jaroměř leží na menším železničním uzlu. Přesto vlak do Trutnova - vzdáleného 25 km jede po hlavní trati hodinu (rychlík), takže zcela jasně vítězí autobus (tedy, zastávkový jezdí stejně dlouho jako vlak, ale dálkové jezdí i kratší dobu). A co do ceny pokud nejste znalí místních poměrů a nekoupíte si IREDO, které platí i ve vlaku, zaplatíte za vlak daleko více.

To samé platí o cestě do Nového Města, Náchoda či třeba Hořic (všechny města na trati, jen do těchto je většinou nutné přesedat). Do Hradce Králové, kam vede rovná přímá trať už je vlak o trochu lepší ve srovnání času. Pokud si nekoupíte IREDO (30 Kč), tak spíše trochu horší (31 Kč) (pokud nemáte IN-Kartu). Ovšem IREDO platí i pro vlak.

 

Ovšem nakonec to dopadá, že při většině cest stejně cestujeme většinou ve 2 a tak se mi už vyplatí vzít auto :-(. Ať už se jedná o to, že vlak jezdí různými zajížďkami, cesta trvá déle a hlavně, pokud si člověk bere kolo, tak se cesta vlakem výrazně prodraží, když dráhy chtějí za každý přestup 26 Kč :-( A pokud chci někam na kole, tak většinou mi 1 přestup nestačí. To už se mi pak opravdu vyplatí vzít to auto. I kvůli té volnosti, že nejsem vázán tím, že mi v ten a ten čas může ujet jediný dobrý spoj, který mi jede domů...

 

Přesto občas rád vlaku využiji. Rád bych ho využil i častěji, ale bohužel se to "nevyplatí" :-(

A cesty hodně daleko od domova (třeba jako jsem popisoval tu do Ústí), zase tak často nepodnikáme, aby se vyplatilo koupit tu "Víkendovou skupinovou jízdenku" za 600 Kč.

    • 0

Už jsem psal, že jsem starý fanda železnic a navíc tramp, pro něhož je vlak kultovní záležitost. Jet na vandr autobusem bývalo potupné, navíc jsme byli zcela odkázáni na zvůli řidiče v tom, kolik zaplatíme za batohy a zda vezme na palubu více než jedno psisko. Na Berounsku jsme zažívali šílené historky, kdy nás nechal v neděli ve tmě kvůli druhému psu, jednou nevzal psy, i když měli jednoho majitele. Navíc se v busu nedalo řezat do kytar, posvačit, vyčůrat se a kouřit mezi vagóny… Není to tak dávno, co noční bus ze Skryjí vůbec nevyjel, protože nepřijel a nechal stát pod kostelem plnou zastávku lidí.

 

Takže dnes, co mám děti, většinou vítězí dodávka. Viz třeba ten Beroun. Mám dát 24 Kč za MHD plus lístek na vlak nebo sednout do auta (bydlím nedaleko konce D5) a být za 15-20 minut na místě? Co mě nejvíc na autě prudí je, že se musím vrátit jak svině k vývratku svému na stejné místo. A vždycky se trochu bojím, zda a v jakém stavu ho najdu. I když tento strach s postupným stárnutím auta poněkud polevuje.

    • 0
Fotka
well.sleeper
lis 12 2013 22:53

Velmi propracované a přehledné informace kdy se jaká sleva vyplatí jsou na http://slevycd.venku.cz/index.html

a stručněji na http://miroslavhrusk...-roce-2013.html

    • 0

Poslední komentáře

Reklama