Přejít na obsah






Doporučeno
Fotka
* * * * * 5 hlasy

6. OSM - Tak, kampak?

Příspěvek od HaLuMa , 15 září 2016 · 3 088 Zobrazení

mapa
6. OSM - Tak, kampak?

Všechny cesty vedou do Říma. To ví každý! Ale kudy? Proto potřebujeme mapy, a na nich všechny ty pěšiny, cesty, silničky i dálnice...

 

Kreslit dálnice ale nebudeme. Nejen, že se jich u nás moc nepostaví, ale když už se poštěstí, pravděpodobně ji tam nakreslí někdo jiný, zkušenější. Ani silnice asi kreslit nebudeme. Silniční síť je zmapovaná docela dobře. Vaše pomoc ale může být užitečná u menších soust - cest a pěšin! Existuje jich příliš mnoho, často se mění, a tak je třeba konečně povolat tu 'armádu' naverbovanou už v prvním dílu.

 

Všechny cesty a pěšiny jsou po technické stránce jen čáry v mapě. Zadíváte-li se na mapu, najdete jich spousty. Tečkované, čárkované, čerchované, až po nepřerušované čáry. Co to ale znamená?

 

Vložený obrázek

 

Není totiž cesta jako cesta! Některé jsou luxusní s pěkným asfaltovým povrchem. Jiné jsou horší, kamenité, blátivé, pískové, až po vyjeté koleje někde v trávě. Mezi kvalitou jednotlivých cest je obrovský rozdíl! Jak to ale zanést do mapy?

 

Právě proto se u lesních/polních cest zavedla vlastnost tracktype, tedy klasifikace povrchu. Je to jako známka ve škole. Grade1 je pořádný pevný povrch. Panelová silnička, nebo asfaltka třeba z evropských dotací. Grade3 je taková ta typická lesní cesta. A Grade5? To jsou už jen vyjeté koleje v trávě. Nebojte, popisky a nápověda v editoru vám pomůžou.

 

Ale co když cesta tu klasifikaci nemá, protože ji nikdo nevěděl? Pak je cesta na originální mapě označena čerchovaně. A pro vás je to signál, že právě tady můžete pomoci. Pokud víte, jak taková cesta ve skutečnosti vypadá, nebojte se tam tu klasifikaci doplnit. Je to dobrá věc, se kterou může nováček začít.

 

A ani se nebojte stávající klasifikaci změnit tam, kde se situace změnila. Opravdu se stává, že se cesta časem opravila, zpevnila, nebo naopak třeba zarostla.

 

Někdy cesta zaroste tak, že je pro dvoustopá vozidla neprůjezdná, zbyla z ní jen pěšina. Nebo je to vyšlapaná pěšina od samého začátku. I na to má mapa svoji značku.

 

Často se pěšina zaměňuje s chodníkem. Ba co hůř, s chodníkem se zaměňuje někdy i silnice nebo cesta. Co je to tedy chodník? Pro tentokráte si vystačíme s definicí, že je to upravená stezka určena výhradně pro pěší. Ale podrobněji se chodníku budeme věnovat jindy, je to tam trochu zašmodrchané. Vraťme se ale do přírody, kde jsou spíše jen ty cesty a pěšiny.

 

V mapě najdete mnoho cest bez klasifikace povrchu. Je to mimo jiné proto, že mnoho cest vzniklo importem z různých veřejně dostupných dat, kde se kvalita cesty nijak nerozlišovala. A tady je příležitost pro vaše první editace. Můžete tyto cesty správně oklasifikovat!

 

Nebojte, nebude to těžké. Nejdříve ale musíte být přihlášeni k webu OSM. Pak si najít to místo, kde máte čerchovanou cestu, o které jste si naprosto jisti, jak zrovna ve skutečnosti vypadá. A pusťte se do editace! Netřeba nic kreslit, nic přesouvat, pouze na cestu klikněte, ona se vám označí.

 

Dejte si pozor, aby byla označena jen ta část cesty, u které chcete provést modifikaci. Někdy bývají cesty dlouhé, tak ať ji nezměníte někde úplně jinde, než chcete! Pokud je cesta moc dlouhá, klikněte na nějaký její uzel, a pomocí nůžek ji tam rozstřihněte. Pak klikněte znovu na zamýšlený úsek a zkontrolujte si, jestli je označeno opravdu jen to, co potřebujete. Vlevo se vám pak ukáží všechny atributy, které cesta má.

 

Atributy, kterým nerozumíte, nechte tak, jak jsou. Nikdy neměňte nic, o čem nejste skálopevně přesvědčeni, že děláte správně! Najděte tam atribut klasifikace povrchu a nastavte jej na odpovídající hodnotu. A... je hotovo! Změny uložte, a při ukládání připojte anotaci, ať se pak v historii vašich editací vyznáte.

 

Rychle přijdete na to, že zakreslit i úplně novou cestu je podobně snadné. Nejlépe ji prostě naklikat podle vašeho tracklogu, nastavit ji jako pěšinu nebo cestu, správně oklasifikovat povrch, a je to. Ano, je tam spousta dalších atributů, ale těmi se v této fázi zabývat nemusíte.

 

Pro to kreslení ale ještě jedno varování - pozor na podkladovou ortomapu. Neni totiž docela přesná, často je posunutá, a tak věřte více svému tracklogu. (I když nepřesnému, jak jsme si dříve vysvětlili.)

 

Pamatujte, že vždy je lepší něco, než nic. Lepší neúplně zakreslená chybějící cesta, než aby nebyla zakreslena vůbec, ne? A pokud si nejste jistí, sledujte, jak to kreslí a popisují vaši předchůdci. Studujte, opisujte! Když si nejste jistí, ptejte se!

 

Předchozí díl
 Pokud se Vám tento blog líbil, přidělte mu hvězdičky nad nadpisem. Děkuji!



  • 6



Červen 2019

P Ú S Č P S N
     12
3456789
101112131415 16
17181920212223
24252627282930

Poslední příspěvky

Poslední komentáře

Reklama